OV-straten Avenue Concordia

Avenue Concordia, Voorschoterlaan, Voorschoterstraat

Het is 1883 wanneer bouwmaatschappij Concordia een complex huizen tussen de Oudedijk en de Oostzeedijk en daar tussen in de Lusthofstraat in neerzet en ook de naam officieel wordt vastgelegd.
Waarmee gelijk de herkomst van de naam Avenue Concordia duidelijk is.
De Voorschoterlaan (11-5-1887) is genoemd naar het geslacht Voorschoten, waaruit volgens de overlevering de heeren van Kralingen zijn gesproten. Maar de laan was al iets eerder klaar en droeg van 1884 tot 1897 de naam Avenue Prins Alexander, maar werd al voorafgaand aan de annexatie van Kralingen in 1895 door Rotterdam aangepast. Alleen het gedeelte tussen de Lusthofstraat en de Oudedijk, juist dat deel waar later de tram zou rijden, werd jaren later opgeleverd.
Kralingen wordt het woongebied van de welgestelde Rotterdammer
De Voorschoterstraat kreeg deze naam eerst per 10 februari 1965 en heette daarvoor sinds 1895 Concordiastraat

Alhoewel de meesten die van het bestaan van een tram in deze straten afweten dit zullen koppelen aan lijn 22, hebben ook de lijnen 9, 15 en 17, zij het voor kortere tijd, hier gereden.

Avenue Concordia gezien vanaf de Oudedijk, lijn 22, 1938

Avenue Concordia gezien vanaf de Oudedijk, lijn 22, 1938

De eerste rails
In eerste instantie werd op de Avenue Concordia op 24 maart 1930 een kopeindpunt in gebruik genomen waar lijn 22 gebruik van maakte. In de periode 1 juli 1936 tot 1 september 1937 kwam lijn 15 daar voor in de plaats maar lijn 22 keerde, met uitzondering van twee perioden in de Tweede Wereldoorlog daar steeds weer terug.
Toen de RET besloot tot aankoop van de Schindler motorrijtuigen die in tegenstelling tot alle andere daarvoor op deze route gebruikte rijtuigen éénrichtingstrams waren, diende zich de noodzaak tot een luseindpunt aan. Dat werd voorzien van een passeerspoor. Dat werd op 13 juni 1956 gerealiseerd waarna lijn 22 zich voortaan door de Voorschoterlaan en de Voorschoterstraat een weg zocht. Dat heeft geduurd tot 14 maart 1977 toen de lijn (per 8 juni 1968 vernummerd in 9) werd opgeheven en de sporen werden opgebroken in verband met de aanleg van de metro oost-west lijn.
In verband met werkzaamheden rond het eindpunt van lijn 17 op de ‘s-Gravenweg heeft deze lijn van 4 augustus 1965 tot 4 augustus 1967 ook van de Avenue Concordia gebruik gemaakt.

Oude en nieuwe bussen
Naast trams hebben ook bussen het vervoer in deze omgeving verzorgd. De nabijgelegen Lusthofstraat (en wat verder gelegen Vredenoordlaan en Oostplein) waren in de jaren twintig, de opkomst van het particuliere busverkeer, belangrijke knooppunten. Meerdere lijnen verzorgden hiervandaan het vervoer naar andere stadsdelen.
Beperken we ons tot de Avenue Concordia en de Lusthofstraat dan vormt het jaar 1923 de start van de activiteiten. De heren Breur en Ponjee uit de Benthuizerstraat reden vanaf 3 juli 1923 tot 28 augustus 1924 vanaf de Avenue Concordia naar het Lischplein. Mevrouw Heymen-Janssen hield het op de route Lusthofstraat-Lischplein langer uit, van 10 oktober 1923 tot 1 december 1929. Net als de heer De Vos die de lijn Lusthofstraat-Spangen exploiteerde van 29 november 1923 tot 1 december 1929. Minder gelukkig waren J.J. de Kok op de route Lusthofstraat-Groene Zoom (10-1-1924/4-2-1925) en L. v. Kwawegen op de route Lusthofstraat-Bospolderplein (24-11-1923/20-5-1924) en C. van Loon die van de Lusthofstraat naar Spangen reed (15-10-1923/29-8-1924). Tenslotte waren daar nog de heren Siewert en Vos die van 11 juli 1923 tot 16 januari 1925 op de route Lusthofstraat-Bergweg vervoer aanboden.

Ook de Rotterdamse Autobus Onderneming Diana probeerde het nog op de route Lusthofstraat-Spangen. Maar de op 14 oktober 1925 uitgegeven vergunning werd een goed jaar later op 26 oktober 1926 ingetrokken.

De RET die in 1927 met busvervoer startte vertoonde zich hier met een bus pas op 18 februari 1963 met lijn 57 die de verbinding met de nieuwe wijk Alexanderpolder moest gaan onderhouden. Vanaf de Lusthofstraat werd via de Avenue Concordia naar de Oudedijk en verder gereden. Per 21 februari 1967 werd rechtstreeks door de Voorschoterlaan naar de Oudedijk gereden en op 4 november 1967 werd het stokje overgegeven aan lijn 36. Vanaf de Lusthofstraat reed de bus via de Voorschoterlaan en de Avenue Concordia naar de Alexanderpolder maar vanaf 23 november 1968 werd rechtstreeks tussen het Centraal Station en de Alexanderpolder gereden en kwam de bus hier niet meer in de buurt. Op 30 mei 1983 werd lijn 36 opgeheven.

In onderstaande fotogalerij zijn ook foto’s opgenomen die eerder zijn gepubliceerd in o.a. onderstaande boeken:
Groeten uit Kralingen (1984), H.A. Voet/Repro Holland
Kralingen van Weleer (1994), H.A. Voet/H.A. Voet
Rotterdam door de tijd -deel 3- Kralingen (2002), H.J.S. Klaassen/H.A. Voet
Rotterdam in beeld (1980), M.H.M. Marijs/Omniboek

Foto’s Avenue Concordia/Voorschoterlaan/Voorschoterstraat

  1 comment for “OV-straten Avenue Concordia

  1. Hans
    6 maart 2014 at 12:46

    Beste redactie,

    Buslijn 36 werd niet op 30 juni maar op 30 mei 1983 opgeheven i.v.m. doortrekking van metro naar Ommoord. Al vanaf 23 november 1968 kwam de lijn niet meer bij of in de buurt van het Avenue Concordia omdat de lijn toen ging rijden tusssen Centraal Station en Alexanderpolder. Door Kralingen ging toen buslijn 48 rijden maar deze volgde de Oudedijk en ‘s-Gravenweg en reed niet via Avenue Concordia.

    Groeten,
    Hans Kloos

Geef een reactie