Het ROVM en haar medewerkers

Dat de geschiedenis van het openbaar vervoer eeuwen terugvoert is slechts weinigen bekend. De basis daarvan is terug te voeren tot 1290 toen de voorvaders van de adellijke familie Von Thurn und Taxis in Italië een geregelde koeriersdienst startte tussen de Italiaanse stadsstaten.

Tweehonderd jaar later was er al sprake van een uitgebreid Europees netwerk van koeriers die de post vervoerde. Toen, afhankelijk van de gebruikte rijtuigen er ook ruimte kwam om personen te vervoeren kon voor het eerst van openbaar vervoer gesproken worden.

Deze website is gebouwd op enkele definities. Zo wordt onder openbaar vervoer verstaan; de mogelijkheid om voor iedereen die dat wil te reizen op van te voren bekende tijdstippen en routes. Daarbij is het niet van belang of dit wordt georganiseerd door overheden of particulieren en evenmin welk vervoermiddel hiervoor wordt gebruikt.

1890

Het paardentramnet van de RTM in 1890

Wel is er een geografische beperking; deze website richt zich op de regio Rotterdam wat met de huidige gemeentegrenzen betekent de gemeente Rotterdam en één aangrenzende gemeente. Dat komt met de wijzers van de klok mee op de volgende lijst; Westland, Maassluis, Midden Delfland, Vlaardingen, Schiedam, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland, Zuidplas, Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel, Ridderkerk, Barendrecht, Albrandswaard, Spijkenisse, Bernisse, Brielle, en Westvoorne.

Binnen de gekozen menustructuur is plaats voor de algemene geschiedschrijving, de bespreking in woord en beeld van alle organisaties op het gebied van wegvervoer, watervervoer en railvervoer die binnen dit gebied actief zijn (geweest), maar ook heel veel beeldmateriaal van alle soorten gebruikte voer- en vaartuigen en verzamelingen als lijnkaarten, prentbriefkaarten, modellen, boeken en tijdschriften en vele andere zaken. Alles op basis van verzamelingen van mensen en organisaties die zich interesseren voor het openbaar vervoer.

Nadat in de loop van 2014 de basisinvulling is afgerond heeft in de jaren 2015 en 2016 een verdere uitbreiding en verdieping plaatsgevonden. Dit jaar wordt voortgegaan met een uitbreiding van zowel onderwerpen als de reeds geplaatste documentatie en fotogalerijen.

Medewerkers
Deze website kan niet bestaan zonder de medewerking van velen, waarvoor uiteraard dank.

Zowel met het geven van commentaar, aanvullingen en verbeteringen en het publiceren van hun verzamelingen, foto’s en afbeeldingen hebben wij de medewerking van (in alfabetische volgorde):
Aad van Dam, Aad Deventer, Aad Sloof, Alexander van Dijk, André Romp, André Sloof, Arthur-A, Barry de Frel, Bas van der Heijden, Ben Bosch, Berend van Nijen, Bert Schilder, Carel Scholte, Carl Conzen, Carl de Mey, Carolien van de Wetering, Casper van der Werf, C. v. Rossum, Colinda Verbeek, Cor Krebbers (†), Dick-Jan Thuis, Dirk de Haan (†), Ed Krebbers, Eddy Konijnendijk, Elijah Cats, Etienne Tas, Evet van der Stege, Frank Koevoets, Ferdinand Huizer, Freek Beijert, Frits van Leeuwen, Ger Nugteren, Gerrit van Ast, Gerrit Gunnink, Hans Blom, Hans de Vlaming, Hans van der Hoek, Hans Kaper, Hans Kloos, Harm Pardoen, Harry Wind, Henk Mertens, Henk Veltkamp, Henk Wolf (†), Herman van ’t Hoogerhuijs, Jaap van der Noordt, Jan Dieterich, Jan van Driel (†), Jan Havelaar (†), Jan van der Stelt, Jan van Huijksloot (†), Jan Voerman (†), Jan Walraven (†), Jan Willem Oudenaarden, Jason Bruce, Jesse Cruz, Joachim Kost, Job de Heer, Joke Halk, Joop Harmsen, Jos Nederend, Jos Niehorster, Kees Dessens, Kees van der Zwaard, Kien Wai Wong, Leo van der Putten, L.J. de Reijke, Louis van Huut, Marco Moerland, Marco Verzijl, Marinus Donkersloot, Mario Blaak, Marvin van der Sloot, Maurits Vink, Melvin Koote, Monique Baptist, Nico Smit, Niels Steenbergen, Paul Pols, Paul Roerbach, Peter Bakker, Peter van Meurs, Piet Holleman, René van der Beek, Rick Pas, Rien Brus, Rob Sandbrink, Rob Schippers, Roland Bos, Ronald Korving, Ronald van der Meer, Sander Smit, Stefan Veenenberg, Stefan Zoutewelle, Stephan Breugelmans, Stichting NVBS Railverzamelingen (SNR), Theo Barten (†), Ton van Eijsden, Ton Odijk, Tony Saiz, Tom Erwich, Wim Vink.

Voor zover bekend en gewenst, zijn de namen van de fotografen en/of de verzamelingen waaruit beeldmateriaal afkomstig is, vermeld. Verdere informatie is uiteraard welkom.

  12 comments for “Het ROVM en haar medewerkers

  1. 16 januari 2014 at 21:24

    Foto’s gemaakt door/uit de verzameling van; en informatie zijn geplaatst van:
    Kun je mij hier ook bij zetten, alvast bedankt

    • Ren√© van der Beek
      16 januari 2014 at 21:45

      Hoi Hans,

      De lijst dateert nog van voor jouw activiteiten 🙂 Wordt uiteraard gecorrigeerd!!

      René

  2. Ed Krebbers
    28 januari 2014 at 14:14

    laast heb ik gevraagd zet mijn naam van mijn vader er bij want er staan heel veel bus foto,s van mijn vader er op ongevraagd
    ik heb toen ok voorbeelden aan gegeven anders moeten er maar af
    met vriendelijk groet Ed Krebbers

    • 28 januari 2014 at 14:32

      Hallo Ed,

      We krijgen heel veel reacties en die proberen we zo snel mogelijk te verwerken. We zijn jouw reactie zeker niet vergeten en zullen die ook verwerken. Zou je voor alle zekerheid nogmaals aan ons door kunnen geven om welke foto’s het gaat? Bij voorbaat onze hartelijke dank voor je hulp in dezen.

      Met vriendelijke groeten,
      Casper van der Werf

  3. Ed Krebbers
    30 januari 2014 at 11:11

    Hallo casper het gaat om de volgende foto,s RET saurer 428,430,563 (kleur) om leopard 318 ( kleur) panther 227 (kleur)
    ret kromhout 711,712,760,781 (kleur) standaardbus 412,447,468,475 (kleur) 500 zwartwit 501,508 kleur allemaal van C.G.M Krebbers en standaardbus 534,536 van mij zelf groetjes ED

    • Ren√© van der Beek
      30 januari 2014 at 16:07

      Ed, we gaan het aanpassen!

      groeten René

  4. Ton van der Smaal
    1 september 2014 at 21:02

    Hallo redactie,

    Mooie site is dit, ik verzamel foto’s aanrijdingen van RET/RTM tram en bus uit de 50er en 60er jaren.
    Nu heb ik een aantal foto’s uit die tijd zonder datum, zou iemand mij die kunnen geven (kan ze in Het Vrije Volk niet vinden )
    Kunt u mij wat e-mailadressen geven van hobbyisten die ook dat soort foto’s bezitten. bv Henk Kaper
    Ben zelf geen Rotterdammer dus heb deze foto’s nooit uit de krant kunnen halen.

    met vriendelijke groet

    Ton van der Smaal

    • Ren√© van der Beek
      11 september 2014 at 19:37

      Hallo Ton,

      Je zult nog wat geduld moeten hebben. Het hoofdstuk met ongevallen wordt nog verder uitgebreid met zowel een tabel met data en info als met foto’s.
      groeten René van der Beek

  5. Ton van der Smaal
    11 september 2014 at 20:36

    Beste Rene,

    Dank voor de info, ik ben benieuwd of er nog wat bij is wat ik niet ken.
    Ik heb bij ommissies ook wel eventueel data-info of tramnrs/foto’s ter beschikking.

    Met vriendelijke groet
    Ton van der Smaal

  6. Ton Witlox
    29 juni 2016 at 20:54

    Goede avond bestuur
    Hoe zit het met de namen van de bestuurders en conducteurs op de lijnen 11 en 15.
    Is dat bij het gemeente archief op de Hofdijk in Rotterdam of bij de RET zelf in het archief
    wil graag naar de jaren 1950 en beging jaren 1960.
    Anders een hele mooie site zie hem nu pas voor het eerst sorry als oud Rotterdammer.
    Met vr.gr. Ton Witlox

    • René van der Beek
      30 juni 2016 at 08:14

      Hallo Ton,
      Namen van het personeel zal je op onze website zelden tegenkomen, hooguit wanneer men zelf een foto heeft ingestuurd. Dat heeft natuurlijk alles met privacy te maken. Bij het Stadsarchief geef ik je ook weinig kans omdat daar over de RET relatief weinig te vinden is. De RET zelf is natuurlijk een optie, maar ons bereiken de nodige berichten dat men heel snel naar het Stadsarchief verwijst. Niettemin, je kunt het altijd proberen natuurlijk!
      Succes!

  7. De bovenstaande mail is voor Ton Witlox en krijg ik toegestuurd.
    1 juli 2016 at 08:50

    Hallo Renee,

    De bovenstaande mail heb ik ontvangen (Ton van der Smaal) en is bestemd voor Ton Witlox.

    Met vriendelijke groet

    Ton van der Smaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *