Wegvervoer

In de rij RTM, RETM en RET was de laatste het eerste gemeentelijke bedrijf dat in Rotterdam stadsvervoer per bus aanbood. Met die stelling slaan wij voor het gemak maar even een gemeentelijk initiatief over waardoor in 1920 de Gemeentelijke Autobusdienst werd opgericht welke, uitgevoerd door het particuliere bedrijf AMOVAM op 7 juni 1920 een lijn vanaf het Stieltjesplein naar Tuindorp Vreewijk startte. Het voorlopige contract liep na twee maanden af en de gemeente besloot de dienst zelf ter hand te nemen. Dat liep op 10 februari 1921 mis toen een RTM stoomtram één van de twee bussen “total loss’ reed.

Bus 5, Krupp-Werkspoor, lijn A, Bolwerk, 30-4-1932

Bus 5, Krupp-Werkspoor, lijn A, Bolwerk, 30-4-1932

Het probleem werd opgelost door de instelling van tramlijn 13 op 3 oktober van dat jaar van de Groene Hilledijk naar het Wilhelminaplein ging rijden. Meer over het gemeentelijke businitiatief op de ‘eigen’ pagina van de GAD.

In een serie van 8 artikelen neemt Carel Scholte ons mee in de busgeschiedenis van de RET.

 

 

naar 1927-1937
naar 1938-1945
naar 1946-1956
naar 1957-1966
naar 1967-1982
naar 1982-1990
naar 1990-2005
naar 2006-heden